dinsdag 21 februari 2012

Uit de mail van maandag 20 februari in Ronan eigen (half Duitse) bewoording:
Ik rende van een afspraak een hugel naar onder omdat we de trein moesten halen. Toen moesten we een hoek om en zag niet dat daar ijs op de straat lag en smakte op de straat en gleet/rolde door. had mijn hele broek open liggen en mijn been daarbij, maar omdat ik voor mijn zending eraan gewend ben om telkens te vallen als skater stond ik tot verwondering in 2 seconden weer op mijn benen en renden met een bloet been voor de trein alsof ik daar niks had. In de trein had ik met water en neusdoekjes de wond schoongemaakt omdat er zat strooizout in.


Posted by Picasa
De volgende dag was ik al moe en door de pijn was ik zo moe dat in de avond bij een onderzoeker ik zoooooooooo ziek was dat ik bijna moest overgeven en soms moest stoppen met spreken omdat het me zo slecht ging. Ik geloof dat ik nog nooit zo goed heb beleerd het was heel raar en op het einde nodigde ik hem, uit om gedoopt te worden en hij zei ja. Dat was dus cool maarr we waren 1 uur met de trein van tehuisen verwijdert en we moesten nog wachten op de trein een half uur. Dit half uur heb ik op een afval emmer geleunt dat het enige was dat er voor zorgde dat ik niet moest spuggen. Mensen hebben me een beetje raar aangekeken omdat ik enorm aan het trillen was. Na een tijdje was ik het trillen van mijn lichaam zo zat gelukkig kwam toen de trein en heb daar tegen het raam een beetje kunnen slapen en de vrouw naast ons was zo lief die zat de heletijd tips aan mijn collega te geven hoe hij mij kon helpen. Daarna voelde ik me op eens helemaal weer goed en om 8 hadden we eten en ik werd van de bus naar huis om 19:50 gesleurd
omdat ik die laatste 10 minuten nog met mensen wou spreken. dat vond hij geen goed idee... dan ben ik meteen in bed gekropen en heb geslapen. Verder hebben we 4 dopen in luzern geplant voor maart nu.
Ik heb niet veel meer megemaakt. Het enige is dat Luzern de Karnaval hoofdstad is en dat het hier nu al een week gekkigheit is. Ze komen zelfs uit duitsland om hier karnaval te vieren.
Ik denk dat het wel wat heeft omdat iedereen zo vrolijk is en al deze kostums. Ik wordt wel een beetje gek van al deze parades en dat de bussen niet varen en dat we zoveel moeten lopen daardoor. Ons als zendelingen laten ze goed met rust. Het alles eindigt woensdag. gelukkig.

Hoe vergaat het jullie met die kou en sneeuw?
Goed, op de bergen licht sneeuw en het uitszicht is een plaatje en in de stad is het zo 5° goed te doen dus.