maandag 4 juni 2012

RONAN IS NIET OVERGEPLAATST EN BLIJFT IN LUZERN, VRIJWEL ZEKER NU TOT HET EINDE VAN ZIJN ZENDING.

Als kerk staan we open en possitief tegen over andere geloven. Ronan heeft in het kader daarvan onderstaande meegemaakt.

We waren alleen op straat gevraagt maar eens naar een moske te komen op vrijdag in emmenbrücke. Zo daar zijn we dan heen gegaan. We waren alleen 2 uur tevroeg en dat was goed ook. Wat bleek was dat er iets speciaals zou gebeuren en dat we niet daarbij hadden kunnen zijn maar nu komtde knaller. Waren we daar in de 2de grootste Moske en spreken met deze man of sekretaar, loopt de Moske President en Imam van de Moske binnen. Neemt ons mee en zitten we daar met hem aan een tafel, hij met koffie wij met water en hij infomeerd ons wie hij is en dat hij de leider is van de alle mohammedanische bewegingen en gemeentes in heel Kosovo en nog vel meer dat ik me niet zo goed meer kan herinneren. Ik weet alleen datwe met waarschijnlijk 1 van de 100 meest belangerijkste mensen en leiders van de Islaam wereld aan tafel zaten. Ik weet al heel veel over de Islaam en begon met hem te spreken over Sherek en Fa-hee-krafa-ferdien (Geen geweld bij bekering) en wie de nieuwe Kelef (Opvolger van Mohammed) te spreken en hij zag dat ik niet dom was en dat ik veel wist behalve hoe alles uitziet. Zo sprong hij op en heeft ons alles laten zien veel voorgedaan zoals de Wassing en Imam predik en veel uitgelecht over gebets ketten en de Edle Qur`ran. Hij heeft me er ook een gegeven en verteld wat ik er me mag doen en wat niet en omadt het was een Kopie met ook Arabisch daarin en dat betekent dat lettelijk het woord Gods daarin is. Dan gaf hij mij die gratis en schreef nog onder de kaft zijn naam datum en Handtekening. En zijn diener kwamen de heletijd naar beneden of naar boven om te zoeken voor hem en vertelde dat Hij geen tijd meer had maar hij kon ons maar niet laten gaan en we hebben zoveel gesproken en ik heb zoooooooooveel geleerd. Ik kan bijna een lezing houden. xD
Dan moest hij gaan en groeten ons dan voor een laatste keer in Sha-il-la (If God wants it) Dat was gaaf.


Ik vond het gewoon gaaf dat de Imam ons zo hoogwaardig had behandelt. En dat hij zo veel respect voor ons had en wij dan natuurlijk ook voor hem.
Ronan met zijn gekregen Koran en
op zijn planner Arabisch schrift door hemzelf geschreven.
Posted by Picasa